<>

صفحه قبل 1 ... 6022 6023 6024 صفحه بعد

نوشته شده توسط :

بررسی خصوصیات ژئوتکنیکی در ساماندهی مسیر هلیل رود با روش هاي سازه اي

رودخانه هلیل رود به طول تقریبی 390 کیلومتر از کوهستان هاي لاله زار در حوالی شهرستان بافت سرچشمه گرفته پس از عبور از دشتهاي جیرفت و رودبار به هامون جازموریان میریزد رژیم این رودخانه سیلابی بوده و یکی از منابع مهم آب براي آبیاري و آبرسانی به دشتهاي جیرفت و و کهنوج محسوب می شود . وقوع سیلاب بهمن ماه 1371 که از نظر هیدرولوژیکی سیلابی با دوره برگشت 500 ساله خسارات جانی و مالی شدیدي را در پی داشت که در آبراهه مجاور شهر جیرفت بیشترین و بارزترین خسارات مشاهده شدند. با برسی اجمالی علل خسارات وارده در ای ن سیلاب به شهر جیرفت در می یابیم که سبب اصلی این واقعه انتخاب اشتباه محل سکونت از طرف مهاجرین به دشتهاي جیرفت و رودبار در نسلی نزدیک به نسل امروز بوده است و چه بسا اگر سد جیرفت احداث نشده بود سیلاب 1371 با دبی طغیان 5300 متر مکعب در ثانیه تمامی شهر را از بین می برد. دیوارها یی که مورد بررسی واقع شدند د ر 4 تی پ که از لحاظ عرض فونداسیون در ارتفاع و ضخامت دیواره سنگی متفاوت بوده و باتوجه به عرض و شرایط بستر رودخانه منطقی است براي حفاظت ساحل رودخانه در بالادست پل تا محل روستاي کهور و روییه این دیوار اجرا شود و در محل هایی که نیاز به ترمیم دارند عملیات مرمت انجام پذیرفته و براي تامین انهار سنتی روستاي مذکور نیز آبراهه اي استاندارد تعبیه شود . درساحل چپ رودخانه در بالادست پل نیز دیوار ساخته شده به طول 3500 متر گسترش پیدا نموده و دماغه دیوار می بایست به شکل مناسبی در آید تا سیل پشت آن نفوذ ننماید.در پایین دست پل د رساحل راست رودخانه لزوم جمع آوري گابیونهاوساخت دیوار مطابق به طرح د رطول 4000 متر پیشنهاد می شود.


کلمات کلیدي :

ساماندهی رودخانه , خصوصیات ژئوتکنیکی , رودخانه هلیل رود , سیلاب , روش هاي سازه اي

نویسندگان :

علی شیخ بهایی (کارشناس ارشد عمران , دانشگاه هرمزگان)

امیر احمدي نژاد (کارشناس ارشد عمران , دانشگاه شهید باهنر کرمان)

مجید نامجو (کارشناس ارشد عمران , حوزه وزارتی, وزارت نیرو)

علی خدائی (دانشیار دانشکده عمران , دانشگاه صنعتی امیرکبیر)

احمد نوحه گر (استادیار گروه آبخیزداري , دانشگاه هرمزگان)

 

چهارمين همايش بين المللي مهندسي ژئوتكنيك و مكانيك خاك ايران (1389)

 

برای دانلود مقاله به ادامه مطلب بروید



:: موضوعات مرتبط: دانلود مقالات فارسی (کنفرانس های داخلی) , مقالات مکانیک سنگی و ژئوتکنیکی , ,
:: برچسب‌ها: دانلود , مقاله , رایگان , ساماندهی رودخانه , خصوصیات ژئوتکنیکی , رودخانه هلیل رود , سیلاب , روش هاي سازه اي ,
:: بازدید از این مطلب : 3313
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 23 مرداد 1394 | نظرات ()

آدرس:مشهد-خیابان رسالت-رسالت 64-مذهبی5-پلاک 11-شرکت مهندسین مشاور پارسیان سازه گستر کانیار-گروه مهندسی IROCK
شماره تماس:اسمعیلی 09381295869 (تلگرام) - 09157330367 آدرس ایمیل:raminesmaeili68@gmail.com
این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اینماد logo-samandehi لوگوی شرکت لوگوی گروه