<>

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

نوشته شده توسط :

ارزیابی آسیب پذیری زرین شهر در برابر زلزله با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی(Gis)

چکیده
ایران یکی از زلزله خیز ترین کشورهای دنیا محسوب می شود و شهرهای آن در برابر این پدیده طبیعی خطرات و آسیب هایفراوانی دیده اند. استقرار ایران بر روی کمربند زلزله خیز آلپ هیمالیا موجب شده است که رخداد زمین لرزه به عنوان یکی ازمخاطراتی که بیشترین آسیب را در کشور به وجود می آورد، . از این رو در این پژوهش سعی شده است که ازمدل های نوینبرنامه ریزی برای آسیب پذیری و همچنین با استفاده از مدل سازی رستری و توابع تحلیلی در سیستم اطلاعات جغرافیایی ومدل تحلیل سلسله مراتبی) AHP ( استفاده شود. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. پس ازمشخص نمودن معیارها، زیر معیارها و گزینه ها در امر آسیب پذیری ناشی از زلزله و با استفاده از نظر کارشناسان و اسنادموجود وزن های معیارها در نرم افزار Expert choice محاسبه گردید. و نقشه های مربوط از طریق همپوشانی) Weighted sum ( در نرم افزار Arc Gis گرد آوری و ذخیره و مناطق آسیب پذیرشهر زرین شهر شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفته اند.نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان می دهد که عوامل مختلف، می توانند تاثیر گذاری متفاوتی در آسیب پذیری و خساراتناشی از زلزله داشته باشند، به طوری که تاثیر عوامل محیطی مانند فاصله از گسل ، جنس خاک و درصد شیب بیشتر از سایرعوامل است و عوامل کالبدی – فیزیکی نظیر قدمت ساختمان، تراکم جمعیت، تعداد طبقات ساختمان ها، جنس مصالح وکاربری اراضی در پیامد زلزله در سطح دوم تاثیر گذاری قرار می گیرند و در نهایت با تهیه نقشه نهایی مشخص گردید که درشهر زرین شهر 5.83 درصد از مساحت شهر در واحد آسیب پذیری خیلی زیاد و تنها 58.3 درصد از اراضی از آسیب پذیریکم بوده است. لذا بررسی وضعیت کالبدی شهر گویای آن است که در صورت بروز زمینلرزه شهر آسیب پذیری نسبتا بالاییداشته و توجه به اصول ساخت و سازها با معیارهای آئین نامه 2.22 و همچنین مقاوم سازی بخش های فرسوده شایان توجهیبه کاهش آسیب های احتمالی ناشی از بروز زمینلرزه خواهد داشت.


واژه های کلیدی :

ارزیابی . آسیب پذیری . سیتم اطلاعات جغرافیایی . زلزله . شهر زرین شهر . مدل تحلیل سلسله مراتبی (AHP)

 

كنفرانس بين المللي عمران، معماري و مديريت توسعه شهري در ايران تهران (1397)

 

برای دانلود به ادامه مطلب بروید



:: موضوعات مرتبط: دانلود مقالات فارسی (کنفرانس های داخلی) , مقالات مکانیک سنگی و ژئوتکنیکی , ,
:: برچسب‌ها: دانلود , مفاله , رایگان , ارزیابی , آسیب پذیری , سیتم اطلاعات جغرافیایی , زلزله , شهر زرین شهر , مدل تحلیل سلسله مراتبی (AHP) ,
:: بازدید از این مطلب : 1025
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 آبان 1402 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6756 صفحه بعد

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6756 صفحه بعد

آدرس:مشهد-خیابان رسالت-رسالت 64-مذهبی5-پلاک 11-شرکت مهندسین مشاور پارسیان سازه گستر کانیار-گروه مهندسی IROCK
شماره تماس:اسمعیلی 09381295869 (تلگرام) - 09157330367 آدرس ایمیل:raminesmaeili68@gmail.com
این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اینماد logo-samandehi لوگوی شرکت لوگوی گروه